TECHNIK | HONDA XL750 TRANSALP - De legende leeft!

TECHNIK | HONDA XL750 TRANSALP - De legende leeft!

Voor fans was het jaren tergend wachten tot Honda in 2022 eindelijk de nieuwe generatie van de Transalp op de markt bracht. Maar met een duidelijke focus op de beproefde deugden heeft de nieuwe Transalp snel zijn plaats (her)veroverd in de adventure community.

Rallye Touring was de slogan waarmee Honda in 1987 de eerste Transalp presenteerde. En het was precies deze mix van snel off-road rijden en toeren die de Transalp meteen tot de favoriet van avontuurlijke rijders maakte. En het leek de reizende groep helemaal niet te storen dat rally eigenlijk meer het domein was van het grotere model, de Africa Twin, die een jaar later op de Europese wegen verscheen. De motorbeschermplaat van de Transalp was slechts van plastic en de ophangingselementen waren kleiner dan die van de Africa Twin wat betreft afmetingen en veerweg. Het succesrecept van de Transalp was eerder zijn grote veelzijdigheid. Terwijl het met het 21-inch voorwiel vrij goed presteerde op eenvoudig terrein, wist de motor echt indruk te maken op glooiende grindpaden en vooral op de weg. De 600cc V-twin had een verbazingwekkende elasticiteit, het chassis bood een geweldig compromis voor alle soorten wegen en het comfort aan boord was onberispelijk, zowel alleen als met z'n tweeën.

TOURATECH ONDERDELEN VOOR DE HONDA XL750 TRANSALP

Touratech heeft een uitgebreid assortiment accessoires gelanceerd waarmee het volledige potentieel van de nieuwe Transalp kan worden benut. Op basis van de robuuste roestvrijstalen drager hebben motorreizigers een uitgebreide keuze aan ZEGA aluminium koffersystemen van verschillende productlijnen en volumes tot hun beschikking. Op de topkofferdrager kunnen ZEGA topkoffers van verschillende afmetingen worden gemonteerd en zelfs zware bagagerollen kunnen veilig aan de bagageplaat worden vastgemaakt. Voor gebruik tijdens langere tochten en op gravelpaden raden de Touratech-experts aan om de motor uit te rusten met beschermers. Naast de Expedition motorbeschermer beschermen de Defensa handbeschermers of de valbeugels gevoelige onderdelen tegen beschadiging. De extra brede Works voetsteunen voor lange afstanden zorgen voor een veilige en comfortabele stahouding tijdens lange off-road etappes.

Touratech onderdelen voor Honda XL750 Transalp

  1. Porte-bagages en acier inoxydable pour Honda XL750 Transalp
    Porte-bagages en acier inoxydable pour Honda XL750 Transalp
    329,89 €
  2. ZEGA Mundo système de coffre aluminium pour Honda XL750 Transalp
    ZEGA Mundo système de coffre aluminium pour Honda XL750 Transalp
    À partir de 949,90 €
  3. ZEGA Pro système de coffre pour Honda XL750 Transalp
    ZEGA Pro système de coffre pour Honda XL750 Transalp
    À partir de 1 049,90 €
  4. ZEGA Evo système de coffre aluminium pour Honda XL750 Transalp
    ZEGA Evo système de coffre aluminium pour Honda XL750 Transalp
    À partir de 1 249,91 €
  5. Support de coffres topcase ZEGA pour Honda XL750 Transalp
    Support de coffres topcase ZEGA pour Honda XL750 Transalp
    169,90 €
  6. Plaque de bagage pour Honda XL750 Transalp
    Plaque de bagage pour Honda XL750 Transalp
    119,90 €
  7. Arceau de protection du carénage pour Honda XL750 Transalp
    Arceau de protection du carénage pour Honda XL750 Transalp
    329,89 €
  8. Sabot moteur „Expedition“ pour Honda XL750 Transalp
    Sabot moteur „Expedition“ pour Honda XL750 Transalp
    329,89 €

Articles 1 à 8 sur un total de 11

Page

Met de onderdelen uit het Touratech accessoireprogramma kan de Honda XL750 Transalp worden uitgerust voor zelfs de meest veeleisende langeafstandsritten.

Toer-enduro middensegment | veerwegvergelijking
Model

voor [mm]

achter [mm]

Aprilia Tuareg 660

240 240

BMW F900GS

230 215

Honda XL750 Transalp

200

190

Suzuki V-Strom 800DE

220 220

Yamaha Ténéré 700

210 200

TOURATECH OPHANGINGSONDERDELEN VOOR HONDA XL750 TRANSALP

De high-end componenten van Touratech Suspension tillen de veerprestaties van de Transalp naar een compleet nieuw niveau. Een upgrade van de vering met de hoogwaardige veerelementen wordt vooral aanbevolen voor ritten met een hoge belasting of op veeleisend terrein. De veerpoot uit de beproefde E1-serie biedt al een aanzienlijke verbetering van het rijcomfort en de stabiliteit. Uit de nog geavanceerdere Travel-productfamilie biedt Touratech Suspension zowel de Level2 / PDS-schokdemper als de Extreme-versie die op maat is gemaakt voor de Transalp. De voorvork van de Honda XL750 Transalp is onherkenbaar qua respons en demping na de installatie van de Cartridge Kit Extreme, die het complete binnenwerk van de voorwielgeleider vervangt. Zowel de schokdempers als de cartridge kit zijn verkrijgbaar in een extra versie om de Transalp 25 millimeter te verlagen.

  1. Ressort-amortisseur E1 mono de Touratech Suspension pour Honda XL 750 Transalp à partir de 2023
    Ressort-amortisseur E1 mono de Touratech Suspension pour Honda XL 750 Transalp à partir de 2023
    565,00 €
  2. Ressort-amortisseur Touratech Suspension pour la Honda XL 750 Transalp à partir de 2020 Type Level2/PDS
    Ressort-amortisseur Touratech Suspension pour la Honda XL 750 Transalp à partir de 2020 Type Level2/PDS
    1 015,00 €
  3. Touratech Suspension rabaissement (-25mm) pour Honda XL 750 Transalp (2023-) type Level2
    Touratech Suspension rabaissement (-25mm) pour Honda XL 750 Transalp (2023-) type Level2
    1 015,00 €
  4. Ressort-amortisseur de Touratech Suspension pour Honda XL 750 Transalp à partir de 2023 Type Extreme
    Ressort-amortisseur de Touratech Suspension pour Honda XL 750 Transalp à partir de 2023 Type Extreme
    1 489,00 €
  5. Ajuste de suspensión inferior Touratech(-25mm) para Honda XL 750 Transalp desde 2023 tipo Extreme
    Ajuste de suspensión inferior Touratech(-25mm) para Honda XL 750 Transalp desde 2023 tipo Extreme
    1 489,00 €
  6. Kit Touratech Suspension Cartridge Extreme pour Honda XL 750 Transalp à partir de 2023
    Kit Touratech Suspension Cartridge Extreme pour Honda XL 750 Transalp à partir de 2023
    1 499,00 €
  7. Kit Touratech Suspension Cartridge abaissement -25mm pour Honda XL 750 Transalp à partir de 2023
    Kit Touratech Suspension Cartridge abaissement -25mm pour Honda XL 750 Transalp à partir de 2023
    1 499,00 €
  8. Ressorts de fourche progressifs pour Honda XL 750 Transalp à partir de 2013
    Ressorts de fourche progressifs pour Honda XL 750 Transalp à partir de 2013
    189,00 €

Articles 1 à 8 sur un total de 9

Page

DOORLOPEND MODELONDERHOUD GEDURENDE TWEE DECENNIA

Twintig jaar lang heeft Honda het succesvolle model met toewijding onderhouden, waarbij de Transalp herhaaldelijk werd bijgewerkt met kleine updates. In de loop van de tijd nam de cilinderinhoud toe van 600 naar 650 kubieke centimeter, waardoor ook het motorvermogen licht steeg van 50 naar 55 pk. Maar pure prestaties waren toch niet waar de Transalpinisten op uit waren. In 2008, toen de steeds strengere emissienormen hun tol eisten, lanceerde Honda de XL700V - met een nieuwe motor, vierkleps koppen, brandstofinjectie en Euro 3 classificatie.

Tot afgrijzen van de gemeenschap had de 700 nu een 19-inch voorwiel in plaats van het 21-inch wiel, zag hij er iets te zwaar uit en was het vermogen van 60 pk ook niet bijzonder. De Transalp was op de een of andere manier uit de tijd geraakt. De machine bleef tot 2012 in het Honda programma. En toen gebeurde er lange tijd niets.

EINDELIJK - DE 750 TRANSALP ARRIVEERT IN 2022

Honda laat de gemeenschap sudderen tot 2022. Yamaha's Ténéré en de Africa Twin hadden hun wederopstanding al lang gevierd toen de nieuwe generatie van de Transalp eindelijk werd onthuld. Het was al lang duidelijk dat het niet langer een V2-motor zou zijn en dus werd de machine, die de naam Transalp XL750 kreeg, met veel enthousiasme ontvangen door zowel de pers als de adventure rijders.

Tijdens de ontwikkeling besteedde Honda veel aandacht aan het overbrengen van de geest van de Transalp naar het heden. Het nieuwe model heeft een 755 kubieke centimeter lijntwin die een eigentijdse 92 pk produceert en zijn maximumkoppel van 75 Newtonmeter levert bij een gematigde 7.250 tpm. Met die eigenschappen is de Transalp niet alleen goed om mee te toeren, maar zal hij waarschijnlijk ook in een sportief tempo de meeste concurrenten achter zich laten.

Toer-enduro middensegment | Motorprestaties vergelijking
Model Top performance

Aprilia Tuareg 660

80 pk bij 9.250 tpm

BMW F 900 GS

105 pk bij 8.500 tpm

Honda XL750 Transalp

92 pk bij 9.500 tpm

Suzuki V-Strom 800DE

84 pk bij 8.500 tpm

Yamaha Ténéré 700

73 pk bij 9.000 tpm


JUISTE TRANSALP-SPIRIT DOOR MODERNE TECHNOLOGIE

Vier vooraf ingestelde rijmodi - Gravel, Sport, Standaard en Rain - passen het motorvermogen, de remmen, de tractiecontrole, de wheeliecontrole en het ABS aan de verschillende gebruiksomstandigheden aan. In een vrij configureerbare modus kan zelfs het ABS achter worden uitgeschakeld voor terreinrijden. De 750 Transalp is uitgerust met een 43 mm upside-down voorvork met een veerweg van 200 millimeter om zelfs de hardste oneffenheden te absorberen. De centrale schokdemper heeft een veerweg van 190 millimeter. Hiermee bevindt de nieuwe Transalp zich aan de onderkant van het gamma in de middenklasse van de touring enduro, maar hij heeft voldoende reserves voor gematigd offroadgebruik. Met zijn hoge windscherm en royale ruimte biedt de XL750 Transalp ook genoeg ruimte aan boord voor een bemanning van twee personen. En tenslotte schreeuwen de afmetingen van het achterframe bijna om een bagagesysteem met een groot volume.

Met dit uitgebalanceerde concept zet de nieuwe XL750 zijn grote geschiedenis naadloos voort: Hij biedt een beetje rally en heel veel touring. Typisch Transalp.



Touratech Copyright © 2020