ACT Pyreneeën: Van zee naar oceaan

ACT Pyreneeën: Van zee naar oceaan

In het grensgebied van Frankrijk en Spanje strekt een van de spectaculairste bergketens van Europa zich uit: de Pyreneeën. Het team van Adventure Country Tracks e.V. heeft dwars door deze unieke bergwereld een avontuurlijk traject gescout, dat loopt van de Middellandse Zee naar de Atlantische Oceaan.

Het is de ochtend van 16 september 2021, wanneer het ACT-team bij een schitterende zonsopkomst bij Cap de Creus, het meest oostelijke punt van het Iberische schiereiland, vertrekt voor een scouting- en fototocht voor de alweer vijfde Adventure Country Track.


Smalle, voormalige smokkelaarspaden voeren het team in de richting van Andorra en daar ook weer vandaan.

De wolken die er 's nachts nog waren zijn weggetrokken, en al na enkele kilometers over de weg leiden de eerste lichte offroadstukken omhoog de bergen in. Al snel gaat het smalle parcours op in de eenzaamheid, en we hebben een vermoeden wat een tocht door dit gebergte van ons zal vergen. Wat we echter nog niet weten: Op deze eerste dag met 210 kilometer en gelijkmatige onroad- en offroaddelen kunnen we even wennen aan datgene wat nog zal komen. Het eindstation van deze dag bevindt zich in het prachtige Setcases, waar we overnachten in het traditionele hotel "La Coma".

Afgelegen, idyllische bergdorpen omzomen de paden in de bergwereld rondom Andorra.

De tweede dag begint vroeg om zeven uur, en wel met een "breakfast fully geared". Dat betekent dat de motor al startklaar staat en het hele team in motorkleding bij het ontbijt aanwezig is. Zwaar voor degenen die gisteren na de heerlijke avondmaaltijd toch nog hebben genoten van een extra fles Spaanse wijn.

Een regelmatige controle van het voertuig evenals steeds opnieuw een korte Reel voor Instagram zorgen voor een pauze en een paar minuten ontspanning.

Ook de route kent geen genade. Direct vanaf de start volgen er onverharde trajecten. In de loop van de dag passeren we steeds opnieuw de grens naar de Franse kant van de Pyreneeën. Omdat er noch controles noch grensposten zijn, weten we in de bossen soms helemaal niet meer in welk land we ons bevinden.

De tweede dag biedt duidelijk meer offroaddelen en de eerste fantastische ritten omhoog vergen al duidelijk veel van mens en materiaal. In het landschap verschijnen steeds meer stenen, terwijl de horizon zich verbreedt. De track loopt tot boven de 2000 meter, hetgeen betekent dat de temperaturen in dit jaargetijde al onder de 10 graden dalen. Tot overmaat van ramp begint het 's middags ook nog te regenen, en dat is de reden waarom we vóór de laatste etappe van de dag, die naar Andorra zal leiden, de toestand met elkaar zullen moeten bespreken. Het is al 18.00 uur en het onweer is weliswaar net weggetrokken, maar het regent nog steeds. Nu kunnen we rechtstreeks naar Andorra naar het hotel rijden of via de smokkelaarsroute op 2000 meter "stiekem" naar Andorra sluipen. Het team splitst zich op en slechts een klein groepje vrijwilligers met offroadervaring volgt de filmcrew op wegen in de bergen die voor een deel volledig onder water staan. Pas na zonsondergang, tegen 21.30 uur bereikt de groep het hotel. Er liggen 230 spectaculaire kilometers achter ons en na een kleine avondmaaltijd gaan we direct naar bed.

Het team verlaat Cap de Creus aan de Middellandse Zee direct na zonsopkomst.

Dag 3 begint met een heldere hemel en frisse vijf graden Celsius. Een deel van het team volgt deze ochtend een snel, adembenemend onroadtracé met uitzicht op de laaghangende nevel in de dalen, terwijl het andere deel weer via een smokkelaarspad Andorra verlaat. Ook dit traject vormt een hele uitdaging en is met afdalingen vol stenen en sporen die zijn gevormd door stromend water alleen bestemd voor ervaren rijders. Na ongeveer 60 kilometer treffen de beide groepen elkaar en beginnen direct aan een nieuwe offroadsectie.

Rijden door water na hevige regenbuien kan snel uitdagend worden.

Deze dag biedt voor het grootste deel onverharde wegen en de meeste hoogtemeters. Het ene panoramaparcours wordt hier gevolgd door het andere, langs de kant van de weg lopen wilde paarden, kuddes schapen en koeien. De route loopt vlak langs de steile hellingen onder de top en het landschap van het nationale park doet zelfs ons bereisde team steeds opnieuw versteld staan.


Omvallen in stand of bij lage snelheid behoort tot de orde van de dag en versterkt de teamgeest.

Talrijke foto- en filmstops zorgen ervoor dat ook de huidige etappe weer wordt verlengd tot kort voor het invallen van de duisternis. Deze eindigt na 230 kilometer in El Pont de Suert in hotel Cotori. We vieren onze avonturen in het motorvriendelijke restaurant Las Cumbres.

Cafés en restaurants in smalle dorpssteegjes nodigen uit om te komen eten.

De vierde dag is de langste van onze tocht. Opnieuw voert de track ons al na enkele kilometers naar een steile offroadsectie. Hoewel de gespannen spieren deze dag dankzij meer verharde wegen wat worden losgemaakt, voelen we gedurende deze eerste veeleisende kilometers de zware dag van gisteren.


Bochtige asfaltwegen bieden afwisseling tussen de offroadstukken.

Een modderig stuk in een sprookjesachtig bosperceel zorgt voor de eerste uitglijders, maar samen slaat het team zich er doorheen en wordt beloond met bijzondere landschappen. Steeds opnieuw stoppen we om te genieten van de natuur. Herhaaldelijk wordt via de Sena-communicatieapparaten geroepen  "This is Adventure Country Tracks!" Daarmee is dit ongelooflijke gevoel prima samengevat, deze mengeling van respect voor de prachtige natuur en de vrijheid die hier is, verbonden met de dankbaarheid om deze routes te kunnen rijden.

Een "moddergevecht" laat op de tweede dag van de tocht op het smokkelaarspad naar Andorra.

Na 265 kilometer bereiken we via een nauwe kloof Anso in Aragon, waar het "hostal" (een pension) Komboa speciaal voor ons nog een dag langer is opengebleven. Ook al moeten we de motoren dit keer op de weg voor het hostal parkeren, we maken ons in dit prachtige kleine bergdorp geen zorgen.

Ontmoetingen met grazend vee langs de route zijn aan de orde van de dag en niet altijd ongevaarlijk.

De ochtend van de vijfde dag staan we vroeg op en bepakken de motoren voor de laatste keer in het donker. Het is niet te bevatten hoe snel deze dagen voorbij zijn gegaan. Natuurlijk voelen we elke spier, onze sokken zijn nog nat van de plassen van gisteren, en toch zijn we blij dat de ochtend na een korte briefing begint met snelle single-lane-stukken asfalt.

Filmen en fotograferen vormen op de smalle doorgangen nogal een uitdaging.

Puur rijplezier komt tevoorschijn en we gaan volledig op in een hele serie haarspeldbochten. Maar er moet wel heel goed worden opgelet: De tracks van ACT lopen uitsluitend via legale routes en daarom is het zowel onroad als offroad belangrijk om op tegenverkeer te letten.

Het landschap verandert, het wordt weer meer afgebakend door omheiningen.  Veeteelt en akkerbouw zijn hier geordender en "beschaafder" dan in de bergen. Toch gaan we nog één keer hoog naar boven. Als we na een continue wisseling tussen onroad- en offroadstukken denken dat we het ergste hebben gehad, volgt er plotseling een laatste korte, onverharde sectie. En die vormt een hele uitdaging. Maar liefst drie bikes belanden tijdens de steile rit omhoog in de struiken. Maar dan hebben we het echt gehaald. De laatste meters voeren door San Sebastian naar Mirador Jaizkibel, het eindpunt van deze fantastische reis via een van de laatste avontuurlijke routes van Europa.

Reisinformatie

ACT Pyreneeën | Afstanden

  • Dag 1 - 210 km
  • Dag 2 - 230 km
  • Dag 3 - 230 km
  • Dag 4 - 265 km
  • Dag 5 - 225 km
  • Totaal - 1160 km
  • Hoteltips:
    • Dag 0: L'Arcada de Fares in Fares ter voorbereiding van de tocht, voor grotere teams met shuttle naar het vliegveld van Barcelona, echter 70 km verwijderd van het startpunt Cap de Creus, www.arcadadefares.com/de

    • Dag 1: hotel La Coma in Setcases, www.hotellacoma.com/en

    • Dag 2: Andorra heeft veel hotels, maar is heel duur en druk. Mooier is zeker La Seu d'Urgell, 30 minuten rijden aan de Spaanse kant met diverse Casas Rurales of, iets luxueuzer, het bekende en bijzondere Parador, www.parador.es/de/paradores/parador-de-la-seu-durgell
    • Dag 3: Hotel Cotori is een klein, liefdevol ingericht hotel in het centrum van de stad met een garage op 100 meter afstand van het hotel, een heerlijk ontbijt en een restaurant met een motorvriendelijke eigenaresse en goed eten, hotelcotori.com en www.restaurantlescumbres.com
    • Dag 4: Hostal Kimboa. Eenvoudig pension, parkeren op de weg, met een heel vriendelijke eigenaresse, hostalkomboa.com
    • Dag 5: De plaats waar men wil overnachten hangt ervan af of men van San Sebastian naar het noorden rijdt of verder naar Bilbao.
  • Motortransport
      • Regelmatige transporten van motoren tussen Memmingen in Duitsland en Bilbao (evenals andere locaties in Spanje) door Overlanders (met stalling van de motor in een veilige garage op het vliegveld gedurende dagen of weken), www.overlanders.ie | Individuele transporten naar het start- en eindpunt van maximaal 12 motoren met Moto-Bike3, https://moto-bike3.com

Over ACT

ACT Adventure Country Tracks heeft zich ten doel gesteld, legaal berijdbare offroadroutes in Europa te behouden en toegankelijk te maken voor respectvol motortoerisme. Tevens is het de bedoeling de toeristische infrastructuur in landelijke gebieden te ondersteunen. Door Touratech in het leven geroepen, opereert ACT Adventure Country Tracks e.V. ondertussen als officieel geregistreerde vereniging. Touratech blijft als sterke sponsor van de partij, talrijke andere bedrijven uit de motorindustrie ondersteunen het project. Alle geïnteresseerde adventure bike-rijders kunnen lid worden van de vereniging en een (financiële) bijdrage aan het project leveren.

Na Portugal, Griekenland, Roemenië en Italië vormen de Pyreneeën de vijfde bestemming waarvoor een Adventure Country Track werd ontwikkeld. De documentaire wordt in de loop van de herfst uitgebracht en de GPS-gegevens en alle reisinformatie zullen dan worden gepubliceerd.

Meer informatie op adventurecountrytracks.com



Touratech Copyright © 2020