In beeld: Afrika | Reizen Praktische tips

In beeld: Afrika | Reizen Praktische tips

Afrika, dat zelf niet van crises verstoken is, komt weer meer in de belangstelling van motorreizigers te staan gezien de politieke situatie in Oost-Europa, Rusland en het Midden-Oosten. Erkende experts geven in Travel Time actuele informatie over de onderwerpen reisvoorbereiding, gedrag onderweg en belangrijke reisroutes.

De huidige wereldsituatie maakt het niet bepaald gemakkelijk voor motorreizigers. De verschrikkelijke oorlog in Oekraïne woedt vlak voor onze deur. Dit betekent niet alleen dat reizen naar dit land uit den boze is, maar ook dat agressor Rusland niet langer een reisbestemming is. En met de doorreis door het gigantische rijk vallen bestemmingen als Mongolië, Kazachstan, Turkmenistan, Kirgizië en Tadzjikistan (als je daar al heen wilt met het oog op terroristische activiteiten) weg. En op de zuidelijke route ziet het er niet veel beter uit. De veiligheidssituatie in Iran is meer dan precair sinds het nucleaire conflict weer oplaaide en de protesten tegen de regering aanhouden. De situatie in de Levant is zelfs nog erger: de Syrische burgeroorlog, die nu al dertien jaar duurt, weigert te eindigen en de verwoestende aardbeving in februari heeft de ontberingen van de bevolking nog eens vergroot.

Als je niet met je fiets de halve wereld over wilt vliegen, verschuift de focus van Adventure Riders naar Afrika, dat ook niet bepaald crisisarm is. En inderdaad, het is de moeite waard om dit continent eens van dichtbij te bekijken, ondanks alle problemen. We hebben tips en aanbevelingen verzameld van reizigers, touroperators en plaatselijke bewoners uit de Touratech-kosmos. Deze experts geven aan waar je de onvergelijkbare schoonheid van Afrika met aanvaardbare risico's kunt ervaren. Welke risico's iemand wil nemen is een zeer individuele beslissing die moet worden genomen op basis van actueel onderzoek bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Quo Vadis: Westelijke of oostelijke route?

Met Tunesië en Marokko zijn er twee landen voor een zachte start in het Afrikaanse avontuur. Maar als je verder naar het zuiden wilt, rijst de vraag of je beter voor de westelijke of oostelijke route kunt kiezen, want de klassieke binnenkomst via Algerije en verder via Mali en/of Niger gaat al jaren gepaard met absoluut niet te overziene risico's.

De oostelijke route heeft in principe het voordeel dat je op weg naar het zuiden door minder landen komt, waardoor je minder vaak de grens hoeft over te steken. Dat scheelt een hoop geld en zenuwen. Aan de andere kant zijn er vaak problemen met de inklaring van motoren bij de grens tussen Egypte en Soedan. Niet zelden is deze grens zelfs voor langere tijd helemaal gesloten. En vanwege de voortdurende regeringscrisis in Soedan is het momenteel nauwelijks mogelijk om een visum voor dit land te krijgen, zegt Joe Küster, eigenaar van touroperator Overcross.

Op zich is de westelijke route via Marokko, de Westelijke Sahara, Mauritanië, Senegal, enz. minder problematisch. Maar hier stellen talloze grensovergangen het geduld van de reiziger op de proef. Kies op de westelijke route in principe voor een route in de buurt van de kust, omdat de veiligheidssituatie daar in de meeste landen beter is dan in het binnenland, adviseert Sandra, die deze route onlangs als ADV Travel Bug samen met haar partner Fiona bereisde.

Papierwerk

Gezien het grote aantal vereiste documenten voelen motorreizigers in Afrika zich soms als een kantoor op twee wielen. Een paspoort is onmisbaar, evenals een internationaal kentekenbewijs en een internationaal rijbewijs. Het Carnet de Passages, waarmee je je motor belastingvrij kunt in- en uitvoeren, is ook essentieel. Het is het beste om van alle documenten kopieën te maken en deze apart van de originelen te bewaren. In sommige landen is een bewijs van inenting tegen gele koorts en Covid vereist (inentingsbewijs).

De binnenlandse aansprakelijkheidsverzekering voor motorvoertuigen is geldig in Marokko en de Westelijke Sahara. Daarna moet elke keer dat je de grens overgaat een nieuwe polis worden afgesloten. Dit is meestal niet duur - maar wel onhandig. In de ECOWAS-staten, een economische gemeenschap die onder andere Senegal en Nigeria omvat, is er een grensoverschrijdende verzekering. "De verzekeringen zijn meestal goedkoop, maar ze hebben weinig dekking. Ze zijn slechts een basisdekking voor het geval je schade veroorzaakt met je motor. Verwacht echter niet dat je lokale verzekering je dekt als je bijvoorbeeld kleine schade veroorzaakt aan een lokaal voertuig," legt Sandra van ADV Travel Bug uit. Ze heeft een speciale tip voor reizen in West-Afrika, die vooral handig bleek in Senegal: "Maak een 'fiche'. Dit is een eenvoudig stuk papier waarop je informatie verzamelt over jezelf en je motor. De fiche zal je veel tijd besparen als je hem bij elke controle laat zien."

Volgens Thomas Ritt, een ervaren Afrika-reiziger in dienst van touroperator Edelweiss Bike Travel, is een manier om relatief snel door de bureaucratische jungle van grensformaliteiten te komen het inhuren van een "grenshulp". Natuurlijk zit er een "luchtje" aan, maar het versnelt het proces vaak enorm. "Je krijgt geen bon voor deze service," weet Thomas.

Thomas raadt ook een ondogmatische aanpak van kleinere boetes aan. "Als je een bekeuring krijgt van de politie, kun je het beste vragen om een 'instant fine'. Dit bespaart niet per se geld, maar wel tijd, omdat de procedure op het politiebureau nogal lang kan duren. Veel 'behulpzame' politieagenten bieden dit alternatief graag op eigen initiatief aan...", zegt Afrika-expert.

Voorzorgsmaatregelen voor de gezondheid

Voorzorgsmaatregelen voor de gezondheid mogen niet worden verwaarloosd als je met de motor naar Afrika reist. Hoewel in veel landen alleen vaccinaties tegen Covid en gele koorts verplicht zijn, wordt een uitgebreidere profylaxe aanbevolen. Algemene informatie kun je krijgen bij je huisarts, maar de artsen van de tropeninstituten hebben veel meer kennis. Naast de twee bovengenoemde vaccinaties is profylaxe tegen meningitis, hepatitis A, tyfus en hondsdolheid aan te raden voor reizen naar West-Afrika. Maar zelfs vaccinatie biedt geen honderd procent bescherming tegen deze ziekten. "Fiona kreeg tyfus binnen vier maanden na haar vaccinatie," herinnert Sandra zich.

Het risico op besmetting met malaria is ook hoog. Er zijn medicijnen beschikbaar tegen deze tropische ziekte, maar die kunnen aanzienlijke bijwerkingen hebben.

Het wijde zuiden

Als de Sahara en tropisch Afrika eenmaal zijn doorkruist, wachten de savannen, semi-woestijnen en woestijnen van het zuiden op de motorrijder. De veiligheidssituatie in de meeste landen van zuidelijk Afrika is veel beter dan in veel staten verder naar het noorden, die worden geteisterd door terroristische activiteiten. Eenzame routes door adembenemende landschappen hebben avontuurlijke motorrijders altijd al gefascineerd.

Maar eenzaamheid kan ook zijn valkuilen hebben. Hulp is vaak moeilijk te krijgen, dus als je hier een lekke band hebt, moet je jezelf kunnen helpen. "De meest voorkomende problemen zijn lekke banden," weet Ralf Moeglich, eigenaar van de touroperator Gravel Travel, uit tientallen jaren ervaring in Namibië en Zuid-Afrika. "Als motorreiziger moet je zeker voorbereid zijn op een lekke band en thuis hebben geoefend in het verwisselen of repareren van banden." Verder raadt Ralf aan om voor noodgevallen een satelliettelefoon bij je te hebben of op zijn minst een navigatiesysteem met inReach-functie, zoals de Garmin Montana 700i. Met de inReach-technologie kunnen berichten en noodoproepen via de satelliet worden verzonden, zelfs in gebieden zonder gsm-ontvangst.

Wilde dieren

Ontmoetingen met de Big Five, maar ook met kleinere wilde dieren, behoren zeker tot de meest indrukwekkende ervaringen in Afrika ten zuiden van de Sahara. Zelfs buiten de nationale parken kan het gebeuren dat je op je motor imposante viervoeters tegenkomt. Thomas Ritt kan nieuwkomers in Afrika echter geruststellen: "De meeste dieren vluchten onmiddellijk bij het zien en horen van het onbekende voorwerp". Voorzichtigheid is echter geboden bij sommige diersoorten, weet Thomas: "Olifanten vluchten niet, ze kunnen zelfs snel agressief worden. Afstand kan hier levens redden! Je moet nooit tussen een olifant en zijn kudde of een waterpoel komen. Nog gevaarlijker dan olifanten zijn waterbuffels en nijlpaarden, die motorrijders nog minder vaak zullen tegenkomen.

Motorrijders moeten reizen in het donker absoluut vermijden. Dieren, mensen met een donkere huidskleur en in het donker geklede mensen, onverlichte voertuigen, kuilen en hobbels vormen allemaal een groot risico op ongelukken. In de buurt van de evenaar wordt het ook heel snel donker.

Ook al hebben verre reizen Afrika de laatste jaren een beetje uit het oog verloren ten gunste van zogenaamd "gemakkelijkere" bestemmingen, het is de moeite waard om de moeite te nemen om te plannen en te organiseren. De schoonheid van het landschap, de hartelijkheid van de mensen en de uitdaging van het rijden zijn alle moeite waard. En met een goede voorbereiding zijn ook de risico's te overzien.

Onze experts

Joe Küster is de oprichter van de touroperator Overcross. Joe kent alle trucs om de soms bizarre situaties in Afrika de baas te worden.

Sandra en Fiona reizen de wereld rond als ADV Travel Bug en gaan het liefst buiten de gebaande paden.

Ralf Möglich biedt met zijn bedrijf Gravel Travel motorreizen aan in zuidelijk Afrika. Hij woont elk jaar vele maanden in Namibië.

Thomas Ritt is Tour Programme Supervisor en Tour Guide Trainer bij Edelweiss Bike Travel. Hij heeft een voorkeur voor het zuiden van Afrika.

Deskundig advies: Joe Küster

De grens Egypte-Soedan

Officieel is de grensovergang tussen Egypte en Soedan gesloten. Toch komen er steeds weer individuele toeristen doorheen. Geduld is echter vereist. Het is belangrijk om een regulier visum voor Soedan aan te vragen en GEEN transitvisum. Dit laatste is slechts drie dagen geldig. Daarnaast is voor Soedan een reisvergunning nodig (100 euro). "Voor het verlaten van Egypte via Wadi Halfa moet je zeker rekenen op drie dagen. Zorg ervoor dat je je carnet controleert om er zeker van te zijn dat alle gegevens (voertuig, motornummer, enz.) honderd procent correct zijn. Zelfs een klein foutje in de nummers kan je in grote problemen brengen. En het is ook geen slecht idee om een flinke som smeergeld in te plannen...", adviseert Joe Küster. "De toegang tot Soedan verloopt dan probleemloos - zolang je maar een correct visum hebt. Zorg ervoor dat je op de hoogte blijft via de relevante kanalen."

Update 3.5.2023: Voor de huidige situatie, zie "Reiswaarschuwingen" verderop in de tekst.

Deskundig advies: Sandra + Fiona

"Paspoorten, alstublieft!"

"Als het mogelijk is, moet je een nieuw paspoort aanvragen voordat je Afrika doorkruist, anders zijn je vrije pagina's lang voor Kaapstad op. Het is zelfs de moeite waard om voor extra pagina's te betalen als deze optie beschikbaar is. Je kunt een nieuw paspoort aanvragen bij de Duitse ambassades in Afrika, maar de wachttijd is vaak meer dan drie weken.

Een Carnet de Passage versnelt grensoverschrijdingen aanzienlijk en maakt ze voor sommige landen überhaupt mogelijk. Een vriendin van mij moest in Ghana honderden dollars aan invoerrechten betalen voor een volgsysteem op haar motor omdat ze geen carnet had. Het Carnet de Passages wordt bijvoorbeeld uitgegeven door de ADAC tegen een borgsom.

Soms zijn de landsgrenzen gesloten en heb je een speciaal document nodig dat 'laissez passer' heet om erdoor te komen. We hadden dit document bijvoorbeeld nodig in Ivoorkust - een land waar de veiligheidssituatie ook precair is," melden Sandra en Fiona.

Malaria

Malaria, overgebracht door de beet van de mug Anopheles, is een gevaarlijke ziekte. Maar als je snel na het verschijnen van de eerste symptomen naar een arts gaat, word je meestal intraveneus behandeld en voel je je binnen een paar dagen beter. In de meeste gevallen word je dan ontslagen uit het ziekenhuis en moet je nog drie tot vijf dagen rusten en medicijnen nemen. Slechte gevallen van malaria ontstaan vaak als de symptomen worden genegeerd en de behandeling te lang wordt uitgesteld. "Of je wel of geen preventieve medicatie neemt, is een zeer persoonlijke beslissing die je met een arts voor tropische geneeskunde moet bespreken. In ieder geval is het heel belangrijk dat je jezelf beschermt tegen insectenbeten met kleding met lange mouwen, geschikte afweermiddelen en muskietennetten," raadt Sandra aan.

Deskundig advies: Ralf Möglich

Veiligheid per satelliet

Terwijl in veel regio's van Afrika het mobiele telefoonnetwerk uitstekend ontwikkeld is bij gebrek aan een vaste lijn, is men in andere delen dagen onderweg zonder netwerk. In geval van nood kan het lang duren voordat hulp wordt gealarmeerd. Satelliettelefoons, die rechtstreeks communiceren via de kunstmatige satellieten van de aarde, bieden een oplossing. Maar apparaten en tarieven zijn duur. De inReach technologie biedt een goedkoper alternatief. Het systeem maakt ook gebruik van de Iridium satellieten, die volgens het bedrijf een wereldwijde dekking bieden. Met inReach kunnen tekstberichten worden verstuurd en ontvangen en kunnen noodoproepen worden gedaan naar het International Emergency Response Coordination Centre, het wereldwijde reddingscentrum dat 24 uur per dag bereikbaar is. Live volgen van je eigen reisroute is ook mogelijk. De inReach technologie is geïntegreerd in talrijke Garmin navigatietoestellen. Er zijn verschillende abonnementsmodellen voor de service met maandelijkse of jaarlijkse termijnen.


Advies van experts: Thomas Ritt

Eten onderweg

Als het op eten aankomt, kun je maar beter avontuurlijk zijn! "Ik heb zelden zulke lekkere kip en vis geproefd als in Afrika. En dat op nogal armoedig uitziende plaatsen. Kraanwater en salade zijn daarentegen taboe. Tip voor vrienden van frisdrank: Stoney Tangawizi, met zijn licht pittige noot, smaakt goed bij elk gerecht," raadt Thomas aan.

Nationale parken

De entreeprijzen voor de Oost-Afrikaanse nationale parken zijn vrij hoog en je moet ze betalen met een safarikaart. Omdat je sowieso niet op een motor het park in mag, kun je het beste een jeep met chauffeur huren. Dit is ook duur, maar de moeite waard, want zonder een deskundige chauffeur zul je nauwelijks interessante dieren in de parken vinden, en dan hoef je de kaart niet zelf aan te schaffen. Als je de kosten niet over veel schouders kunt verdelen, kun je misschien met een andere groep meerijden. Tip: Hell's Gate National Park in Kenia is niet toegankelijk per motor, maar per fiets! Motorfietsen kunnen bij de ingang van het park worden geparkeerd. Over de prijs moet individueel worden onderhandeld, maar er is geen garantie.

Reiswaarschuwingen Afrika

Reiswaarschuwingen worden uitgegeven wanneer moet worden aangenomen dat er een concreet gevaar is voor lijf en leven van elke reiziger. In sommige gevallen worden waarschuwingen alleen afgegeven voor bepaalde regio's van een land (Gedeeltelijke reiswaarschuwing).

Citaat webpagina Duits Ministerie van Buitenlandse Zaken, opgehaald in maart 2023.

Update 3.5.2023

Kort voor de redactionele deadline escaleerde de politieke situatie in Soedan. Vanwege een burgeroorlogachtige situatie is toegang tot Soedan tot nader order niet mogelijk en absoluut af te raden. Dit maakt de beschreven oostelijke route overbodig.

Actuele informatie onder

www.auswaertiges-amt.de



Touratech Copyright © 2020