Maak van oud iets nieuws - bike-makeover
Benno (41) gaat veel op reis met zijn motor. Reizen is gewoon zijn passie. In slechts vier jaar tijd heeft hij 28 landen bezocht en prompt stond er 70.000 kilometer op de teller van zijn 1200 GS.
Op zich was Benno wel tevreden met zijn bike. De originele koffers waren voor zijn steeds verdere tochten echter wat klein, en ook de ESA-suspension had af en toe haar grenzen bereikt.
Wat moest hij doen? Na vier jaar maar weer eens een nieuwe machine aanschaffen zou zeker een optie zijn. Of liever "het oudje" nog een keer lekker opknappen en personaliseren?
Verkopen was geen optie: Benno had te veel mooie herinneringen aan zijn BMW R 1200 GS.
Na een adviesgesprek bij Touratech gaf Benno de voorkeur aan de tweede mogelijkheid. »Die jongens weten echt wat ik graag wil«, aldus Benno. »Ik heb mijn ideeën duidelijk gemaakt en ze toverden direct een concept uit de hoed dat als een dekseltje op het potje paste.«
Behalve de vervanging van de suspension en grotere koffers stonden een betere ergonomie en een frisse look bovenaan zijn verlanglijstje. »Bovendien wilde ik een speciale laklaag die perfect past bij mijn expeditievoertuig dat ik op dit moment op het chassis van een Mercedes Benz Arocs 6x6 aan het opbouwen ben«, aldus Benno.
Dus, hup aan het werk. Het team rond werkplaatschef Wolfgang Banholzer nam de goede oude 1200 onder handen. De machine werd volledig gestript, elk onderdeel werd intensief onder de loep genomen, indien nodig schoongemaakt of vervangen.
Met 70.000 kilometer op de teller werd de R 1200 GS in de werkplaats van Touratech gedemonteerd.
En na het zuur volgde toen het zoet. Achterframe en uitlaat kregen een coating zoals Benno had aangegeven, het bodywork een laklaag in antracietgrijs metallic, passend bij de Mercedes-truck. »Als ik met het expeditievoertuig een grote wereldreis ga maken, is de GS mijn "bijboot" – alles ton sur ton«, zegt Benno blij.
Begonnen bij de elektronische ESA-suspension, rustte het werkplaatsteam de GS uit met een uitgebreid onderdelenpakket. Na vijf weken kon Benno zijn trouwe metgezel weer in ontvangst nemen. »Bij de overhandiging van mijn "norsk explorer" kreeg ik zowat een hartstilstand«, herinnert Benno zich. »Mijn GS met zijn 70.000 kilometer zag er beter uit dan een nieuwe motor uit de showroom!« Deze indruk hadden klaarblijkelijk ook veel reizigers die Benno tijdens zijn eerste grote tocht na de ombouw ontmoette. »Op weg naar de Noordkaap werd ik meerdere keren aangesproken, wat voor coole machine ik had – en of het ging om een nieuwe 1250«, aldus de globetrotter.
Er zullen vast en zeker nog veel interessante ontmoetingen volgen, wanneer Benno met expeditievoertuig en en zijn 1200 GS met facelift aan een grote tocht begint.
Een reis naar de Noordkaap was de eerste grote uithoudingsproef voor de compleet nieuw opgebouwde machine.
Individuele oplossingen van Touratech
Er zijn drie interessante oplossingen om met onderdelen van Touratech een gepersonaliseerde droombike te laten opbouwen.
Bij de optie Equipped wordt een naar de wens van de klant samengesteld pakket toebehoren door onze experts gemonteerd. Als basis kunnen nieuwe of tweedehands motoren worden gebruikt.
Bij de hier beschreven bike-makeover wordt de machine na overleg met de klant volledig gereviseerd tot en met het aanbrengen van een volledig nieuwe laklaag. Bovendien wordt een gepersonaliseerd uitrustingspakket in onze gespecialiseerde werkplaats gemonteerd.
Als complete oplossing biedt Touratech de World Travel Edition, WTE, aan. Op de suspension van een fabrieksnieuwe motor wordt door de experts van Touratech een uitgebreid uitgeruste machine opgebouwd. De motor wordt geleverd via een dealer van het merk in de buurt van de klant. De volledige omvang van de fabrieksgarantie blijft behouden.
Vivien Benz en Marco Kempf adviseren u graag. Contact via customize@touratech.de