De motorfiets goed winterklaar maken

De motorfiets goed winterklaar maken

Als u niet met uw motorfiets de winter door wilt rijden, is hier een gids voor het goed winterklaar maken (in samenwerking met onze partner MOTOREX).

Wanneer de herfst zich tegen het einde van het jaar steeds vaker van zijn onvriendelijke kant laat zien, nadert de tijd om de motorfiets klaar te maken voor de winterstalling.

De dapperen parkeren de machine gewoon buiten na de laatste rit - misschien zelfs zonder hoes. Het is makkelijk voor te stellen hoe de motor er na een paar maanden uitziet. En dat de machine bij de start van het volgende seizoen probleemloos zal lopen, is ongeveer even waarschijnlijk als het winnen van de loterij. Maar zelfs wie zijn motor in de winter in de garage laat staan zonder een paar voorbereidende maatregelen te nemen, kan het volgende voorjaar een wonder meemaken: moeilijk te bedienen hendels, overal roest, en de motor reageert op druk op de starter met een vermoeid geratel en vervolgens stilte.

Voor het winterklaar maken van de machine kan de motorrijder putten uit het brede assortiment MOTOREX onderhouds- en smeermiddelen in de Touratech webshop. Voor elke toepassing is het juiste kwaliteitsproduct te vinden.

Olie verversen voor de winter?

Iedereen die op het punt staat zijn motorfiets winterklaar te maken, zal zich eerst de oude vraag stellen: Wel of geen olie verversen voor de winter? MOTOREX adviseert in ieder geval het smeermiddel en het oliefilter te verversen voordat de machine winterklaar wordt gemaakt. De reden hiervoor is dat in gebruikte olie gebonden stoffen zoals zuren, water en vuil tot corrosie in de motor kunnen leiden. Dus de onregelmatige bestuurder kan nu de olieverversing uitvoeren die jaarlijks moet plaatsvinden, en de frequente bestuurder, die de olie meerdere keren per jaar moet verversen vanwege zijn hoge kilometrage, kan de olieverversing dienovereenkomstig timen.

Maak de tank en de benzine klaar voor de winter.

De winterperiode biedt luie motorrijders ook een uitstekende gelegenheid om hun innerlijke zwakte te overwinnen en naar diverse reinigings- en onderhoudsproducten te grijpen. Voordat u begint met wassen, moet u echter de luchtdruk van beide banden met ongeveer 0,5 bar verhogen en vooral de metalen benzinetank vullen. Dit voorkomt dat de tank in de winter gaat roesten. Een benzineadditief zoals MOTOREX FUEL STABILIZER vertraagt oxidatie, voorkomt afzettingen en zorgt ervoor dat de motor ook na lang stationair draaien zonder problemen start. Hiervoor moet het additief in het volledige brandstofsysteem zitten. U moet de motor dus enkele minuten laten draaien met FUEL STABILIZER in de tank, zodat het additief zijn beschermende werking kan ontwikkelen, bijvoorbeeld ook in de vlotterkamers van carburatormotoren.

Schoonmaken

Het heeft geen zin om vuil aangekoekte onderdelen na een terreinrit met smeerolie te behandelen; het grove vuil moet er eerst af. Het enige wat hier kan helpen is heel veel water en eventueel een stoomstraal. MOTO CLEAN van MOTOREX wordt dan aanbevolen. De speciale motorfietsreiniger wordt gewoon op de droge en koude machine gespoten en na maximaal vijf minuten volledig met water afgespoeld. Dankzij de hoge effectiviteit verwijdert het zelfs hardnekkig vuil zoals insecten, remstof en teervlekken. Dergelijke reinigingsmiddelen mogen echter niet in de felle zon worden gebruikt.


De batterij

Voor alle verdere werkzaamheden moet de machine ook droog zijn, dus goed afvegen en - indien voorhanden - met perslucht afblazen om ook op tamelijk onbereikbare plaatsen vocht te verwijderen. Voordat u bewegende delen gaat smeren, kunt u eerst de accu verzorgen, zodat de motor nog de tijd heeft om helemaal op te drogen. Het beste contact maakt u met MOTOREX ACCU PROTECT (niet in het Touratech-assortiment) spray. Maak daarvoor beide accupolen los - eerst de minpool, want dan kan er geen kortsluiting ontstaan als u per ongeluk met de pluspool een metalen onderdeel aanraakt - en maak ze schoon met een doek en fijn schuurpapier. Schroef vervolgens de accupolen weer goed vast - eerst de pluspool - en spuit een dun laagje ACCU PROTECT op. Aangezien veel motorfietsen permanente elektrische verbruikers hebben, zoals een klok of een alarmsysteem, is het raadzaam om de negatieve pool tijdens de winter niet te gebruiken. Als u uw motor overwintert in een vrijstaande garage, waar temperaturen met dubbele cijfers onder nul niet ongewoon zijn, kunt u de accu beter verwijderen en in het donker in de kelder bewaren. Het is ook een goed idee om een acculader aan te schaffen om de accu vers te houden, omdat dit de levensduur verlengt en ervoor zorgt dat hij volgend voorjaar direct klaar is voor gebruik.


Ketting, tandwiel en co.

Nu zijn de ketting, het tandwiel en het kettingblad aan de beurt. Voor dit werk is het raadzaam een groot karton of iets dergelijks eronder te leggen, zodat u de vloer niet vuil maakt. Grove vetresten kunt u het beste eerst puur mechanisch verwijderen met een oude lap of een borstel. Spuit vervolgens de ketting en het kettingblad en - indien goed bereikbaar - ook het tandwiel in met CHAIN CLEAN DEGREASER en laat de vetverwijderaar inwerken. Eventueel kunt u helpen met een borstel. Veeg vervolgens met een vod de opgeloste vetresten weg en spuit de ketting in met kettingspray zoals CHAIN LUBE OFF ROAD, CHAIN LUBE ROAD STRONG of CHAIN LUBE RACING van MOTOREX. Op motoren met een hoofdstandaard is dit vrij eenvoudig, maar op motoren die alleen een zijstandaard hebben, kun je niet manoeuvreren als je alleen bent.

Verzorging van de bewegende delen

Het is niet onbelangrijk bewegende delen en verbindingen te smeren. Hiervoor wordt een universele oliespray zoals JOKER 440 SYNTHETIC of INTACT MX50 aanbevolen, die vocht infiltreert en verdringt en een zeer doeltreffende beschermende film achterlaat. De bus wordt geleverd met een lange sproeibuis. Hierdoor kunt u moeilijk bereikbare plaatsen bereiken. Welke onderdelen worden aangetast hangt af van het motormodel. Daarom worden hier alleen onderdelen genoemd zoals de hoofdstandaard en de zijstandaard, gewrichten van de versnellingspook, schakelstang en voetrem, handhendels, beweegbare verbindingen op mechanisch bediende koppelingen en gasklepverstellers op de carburateur. Een druppel olie is ook goed voor het contactslot en de stoel- en helmvergrendeling. Voorzichtigheid is geboden bij het oliën van kabels. Als ze zelfsmerend zijn en voorzien van een teflonlaag, zou u dit effect tenietdoen met sproei-olie.

Motorfiets en accessoires/kledingverzorging

Nadat de motor technisch is voorbereid op de winterstop, is het tijd voor het uiterlijk. Gelakte oppervlakken, chroom en metalen onderdelen kunnen worden behandeld met de MOTO PROTECT verzorgingsspray: Onderdelen inspuiten, kort laten inwerken en vervolgens met een schone doek opwrijven. Omdat de spray olieachtig is, mag hij niet op handvatten, zadel of banden worden gespoten. De oppervlakken worden tegen corrosie beschermd met een lichte oliefilm, die in het komende jaar gemakkelijk met geschikte middelen kan worden verwijderd. Voor een perfecte afwerking en langdurige glans zorgt de spray MOTO SHINE.

Het is ook raadzaam lederen zittingen en zadeltassen te impregneren. PROTEX SPRAY is hiervoor geschikt en kan ook worden gebruikt voor de behandeling van ruiteruitrusting zoals laarzen, jassen en broeken. De spray is ook geschikt voor het impregneren van textiele pakken met ademend membraan.

Last but not least!

Tenslotte is er de kwestie van een hoes. Als de motor 's winters droog staat, is een eenvoudig zeil zeker voldoende. Maar als de motor de winter buiten moet doorbrengen, kunt u moeilijk zonder een waterdicht dekzeil. Iets duurder zijn ademende dekzeilen. Deze hebben echter het voordeel dat vocht dat onder het zeil verdampt weer kan ontsnappen. Als u een eenvoudiger dekzeil gebruikt, moet u het van tijd tot tijd ventileren om te voorkomen dat er zich permanent vocht onder ophoopt.



Touratech Copyright © 2020