BMW R 1250 GS Verklaring & Uitrusting | Andalucia calling

BMW R 1250 GS Verklaring & Uitrusting | Andalucia calling

Een Touratech-team vertrok met vijf actuele adventure bikes naar de traditionele season opener in Andalusië. Het programma omvatte intensieve test rides met de nieuwe accessoires en een uitgebreide fotoshoot. BMW R 1250 GS, BMW R 1250 GS Adventure, Harley-Davidson Pan America, KTM 890 Adventure R, Yamaha Ténéré 700

BMW R 1250 GS

Het is en blijft het referentiemodel – en dat al generaties lang. We hebben het natuurlijk over de GS. In dit geval de nieuwste generatie, de BMW R 1250 GS. Sinds de legendarische G/S van 1980 weet BMW telkens weer een indrukwekkend compromis te vinden tussen off-road-compatibiliteit en eigenschappen voor lange afstanden en verharde wegen.
Het succes van dit concept is de continu verder ontwikkelde boxermotor, waarvan de nieuwste ontwikkeling 136 pk levert bij 7750 omwentelingen en een maximumkoppel van 143 newtonmeter bij 6250 toeren per minuut. De unieke kenmerken van de boxermotor overtuigen op het terrein met uitstekende tractie, terwijl de motor op verharde wegen ook geschikt is voor een sportieve rijstijl. Met deze boxermotor is het dynamisch rijden op de kronkelende bergwegen van de Sierra Nevada net zo leuk als bij het trail riding met lage snelheden. Het suspension system met de lastschakelvrije paralever en de telelever als voorwielophanging is zowel spoorvolgend als handzaam. Het is altijd verrassend dat de relatief kleine wielen met een diameter van 19 of 17 inch nauwelijks afbreuk doen aan de off-road-compatibiliteit.

Uitrusting van het voertuig

De BMW R 1250 GS was uiteraard ook uitgerust met een geavanceerd beschermingspakket met een valbeugel, een verlengstuk van de valbeugel van roestvast staal en de hydrogevormde Rallye-motorbescherming. De trails door de bergen van Andalusië zijn te stenig om schade in the middle of nowhere te riskeren.
Het windscherm van Touratech bood turbulentievrije bescherming tegen het weer tijdens het rijden op hogere snelheden. De versie van de GS is zowel verkrijgbaar in verschillende hoogtes alsook transparant en getint en de getinte uitvoering heeft naar onze mening een extra avontuurlijke look.
De sportieve zitting uit één stuk met de Fresh Touch-hoes is optimaal afgestemd op het hoge comfort van de bekleding. De unieke vorm van de hoogwaardige schuimkern zorgt ervoor dat zelfs de langste etappes een genot zijn.
Het ZEGA Evo koffersysteem biedt veel opbergruimte met een volume van 38 of 31 liter (aan de uitlaatzijde).
De tankrugzak Ambato EXP HP in BMW Motorsport-kleuren biedt 13 liter extra. Indien nodig kan dat worden uitgebreid tot 20 liter. De tankrugzak is gemaakt van hoogwaardige Cordura, is waterafstotend en biedt talloze slimme gedetailleerde oplossingen, zoals een kabeldoorgang voor het opladen van smartphones of de handige organizer aan de binnenkant van de klep.
De Ibarra-stuurtas, waarin je altijd kleine voorwerpen bij de hand hebt, bleek buitengewoon handig tijdens de dagelijkse ritten. De bagage-uitrusting van de R 1250 GS werd afgerond met een rack pack met een inhoud van 49 liter uit de serie Touratech Waterproof.

Statement


Qua uiterlijk en geluid staat de GS voor mij onder de dual-sport bikes sowieso op de eerste plaats. Bovendien vind ik de intuïtieve bediening van het menu en het lage massamiddelpunt geweldig. Als je de eerste keer opstapt, geeft de GS al meteen enorm veel vertrouwen. De 40 jaar ervaring is duidelijk te merken.

Philipp Blum, Marketing, Touratech GmbH

 



Touratech Copyright © 2020